29 weken zwanger

//29 weken zwanger
29 weken zwanger2016-11-09T09:27:05+00:00

Je kindje weegt nu meer dan een kilo en is ongeveer 38 centimeter!
Het huidje van je kindje wordt, doordat hij steeds molliger wordt, steeds gladder. Het vetlaagje zorgt er ook voor dat zijn huidje meer roze wordt in de komende weken. Het hoofdje wordt gevuld met steeds groeiende hersentjes van je kindje, die al zelfstandig de ademhaling en lichaamstemperatuur kunnen regelen, al kunnen ze het nog niet goed op peil houden!

Inmiddels is het karakter van je kindje ook gevormd, wat je op een echo zou kunnen ontdekken door de gezichten die hij trekt en de bewegingen die hij maakt. Hij maakt bewegingen in een patroon, die je, als je erop gaat letten, zelf kan herkennen bij je kind.

Vanaf deze week gaat je kindje ook een glucose reserve (is suiker reserve) opbouwen in zijn lever en spieren. Dit doet hij om de dagen na de geboorte te kunnen overbruggen, waarin hij nog niet goed drinkt en er nog onvoldoende moedermelk geproduceerd is. De reserve van je kindje en de productie van moedermelk is zo op elkaar afgestemd, dat je kindje niks te kort komt!

Je kan zelf merken dat je soms denkt dat je gekneusde ribben hebt. Dit komt omdat je kindje nu veel minder ruimte heeft en al zoveel kracht heeft om jouw te schoppen, dat je er echt pijnlijke plekken aan over kan houden. Je buik groeit nu hard, waardoor je kan merken dat je wat huidirritatie kan krijgen. Jeuk is een veel gehoorde kwaal bij zwangere vrouwen. Je kan een goede verzorgende crème of bodylotion smeren. Bij erge jeuk kan je een lotion met menthol via de apotheek of drogist verkrijgen. Geef wel altijd door dat je zwanger bent, hier moet bij veel geneesmiddelen, crèmes en lotions rekening mee gehouden worden.

Doordat je kindje hard groeit, is het heel belangrijk op te letten wat je zelf eet en drinkt. Je lichaam heeft meer voeding en vocht nodig nu jij je kindje onderhoudt. Neem meerdere kleine porties eten per dag, sla de tussendoortjes niet over en drink voldoende vocht. Probeer niet te zout te eten, hierdoor ga je vocht vasthouden, wat weer dikke voeten en enkels kan veroorzaken. Mocht je toch veel vocht vasthouden in je benen en enkels, leg ze dan regelmatig omhoog op een krukje of bank. Eet verder voldoende calcium, ijzer en vitamine C.